سفارش تبلیغ
صبا ویژن
قالب وبلاگ

پاتوق دختر و پسرای ایرونی
 

غسل یک عمل عبادی یا بهداشتی؟

غسل، داراى دو بعد عبادى و بهداشتى مى‏باشد. در اسلام غسل‏هاى متعددى داریم که بعضى از آنها مستحب و برخى واجب است: مثل غسل جنابت- حیض- نفاس- استحاضه- مس میت- میت و …

غسل علاوه بر اینکه باعث نورانیت باطنى انسان مى‏شود و حالت معنوى در انسان ایجاد مى‏کند و روح را طهارت و نشاط مى‏بخشد؛ فواید بهداشتى و جسمانى نیز براى بدن دارد، که به برخى از آنها اشاره مى‏کنیم:

هر کدام از غسل‏ها فلسفه و علت خاصى دارد، مثلًا: در مورد غسل جمعه و غسل عیدهاى مختلف، یکى از علت‏ها این است که چون در روزهاى جمعه و أعیاد اسلامى برخى اجتماعات برپا مى‏شود؛ مثل نماز جمعه و نماز عید و … و مردم از جاهاى دور و نزدیک در یک جا دورهم جمع مى‏شوند؛ غسل موجب پاکیزگى مى‏شود و بهداشت جسم و محیط را تأمین مى‏کند و از طرفى بوى عرق و … را از بین مى‏برد و انس بین افراد بیشتر مى‏گردد.

برخى از پزشکان و صاحب‏نظران در مورد غسل جنابت فوایدى ذکر کرده‏اند، از جمله:

1? غسل باعث نشاط بخشیدن به بدن و ورزیده شدن آن از طریق تحریک پایانه‏هاى عصبى موجود در پوست مى‏گردد.

2? غسل موجب احتقان خون در پوست و دستگاه تناسلى و دفع خون‏هاى جمع شده در این قسمت‏ها به سایر قسمت‏هاى بدن به ویژه قلب و مغز مى‏شود.

3? عمل غسل یک فعالیت عضلانى است که موجب نشاط قلب و حس جریان خون در بدن، و ورزش عضلات ارادى بدن است.

4? غسل، سلامتى پوست را تأمین مى‏کند تا بهتر به وظایف متعدد خود عمل نماید که از مهم‏ترین آنها انتقال احساسات و تنظیم دماى بدن و حفظ سلامتى است.
5? زدودن سلول‏هاى مرده، مواد چربى زائد و گرد و غبار و سایر آلودگى‏ها از پوست از دیگر فوائد غسل مى‏باشد.

6? در روایت آمده که در زمان جنابت، منى از تمام بدن بیرون مى‏آید و از این رو لازم است، تمام بدن شسته شود. (بحارالانوار، ج 81، ص 21)

دانشمندان امروز به این نتیجه رسیده‏اند که خارج شدن منى از انسان، یک عمل موضعى نیست (مانند بول و سایر زواید)؛ بدلیل اینکه اثر آن در تمام بدن آشکار مى‏گردد و تمام سلول‏هاى تن به دنبال خروج آن در یک حالت سستى مخصوص فرو مى‏روند.

7? برخى در مورد ترتیب غسل (سر و گردن، سمت راست و سمت چپ) نیز نکات بهداشتى و جسمانى ذکر کرده‏اند، از جمله:

وقتى انسان با آب سرد مشغول به شستن یک عضو شد درجه حرارت در اعضاى بدن مختلف مى‏گردد؛ در نتیجه گردش خون به آن سمت شدید مى‏شود و به دنبال آن عمل حیاتى دوران خون شدت پیدا مى‏کند. همانطور که در وضو صورت مى‏گیرد حتى اگر با آب گرم هم انجام شود باز این فرایند جریان پیدا مى‏کند.

8? پوست انسان هم داراى تنفس است و قریب 2 میلیون منافذ جلدى روى پوست وجود دارد که در اثر برخى رسوب‏ها این منفذها مسدود مى‏گردد؛ و تنفس پوست که از لوازم سلامتى و حیات است قطع و یا کم مى‏شود؛ و در اثر غسل این روزنه‏ها باز و حیات و نشاط به آن بر مى‏گردد، و فایده‏هاى بهداشتى دیگر که در کتب مربوطه به آن اشاره کرده‏اند.

در اینجا ذکر چند نکته لازم به ذکر است که:

غسل یک عبادت است که مقدمه‏ى نماز قرار مى‏گیرد و پایین آوردن آن در حد یک عمل بهداشتى صحیح به نظر نمى‏رسد، هر چند که آثار بهداشتى این دستور الهى بر کسى پوشیده نیست.

آثار و فوایدى که براى غسل شمرده شد علت منحصر و تامه براى غسل نیست. بلکه ممکن است مصالح و مفاسد دیگرى مثل مسائل معنوى و اجتماعى هم مورد نظر شارع بوده است. و آیندگان نکات علمى و دقیق‏ترى از این عمل عبادى کشف کنند.

برخى از این آثار بهداشتى که از شستشوى بدن حاصل مى‏شود، با شستشوى ساده بدن (بدون نیت و شرایط غسل) نیز حاصل مى‏شود، پس معلوم مى‏شود که این آثار، هدف اصلى شارع مقدس اسلام نبوده است، بلکه حداکثر مى‏توان گفت: در دستور غسل برخى از این آثار نیز لحاظ شده است.

و در پایان این مقاله دو پرسش و پاسخ را در این رابطه مطرح می کنیم:
سوال: لطفاً غسل‌های واجب را بیان کنید؟

جواب: غسل‌های واجب هفت تا می‌باشد: 1) غسل جنابت 2) غسل حیض 3) غسل نفاس 4) غسل استحاضه 5) غسل مس میت 6) غسل میت 7) غسلی که به واسطه‌ی نذر و قسم و مانند اینها بر انسان واجب می‌شود. (توضیح المسائل دوازده مرجع، ج1، ص221)

سوال: آیا غسل همانند وضو، ترتیبی و ارتماسی دارد؟ اگر جواب مثبت است شیوه‌ی آنها را بیان فرمائید؟

جواب: بلی ـ در غسل هم همانند وضو، می‌شود به دو شیوه‌ی ترتیبی و ارتماسی، طهارت را حاصل کرد. اما در غسل ترتیبی باید به نیت غسل، اول سر و گردن را، بعد طرف راست، بعد طرف چپ بدن را باید شست. در غسل ارتماسی باز هم به نیت غسل، باید تمام بدن را به تدریج یا دفعتاً در آب فرو برد. (توضیح المسائل دوازده مرجع، ج1، م 360 و361 و367)

منابع:

سایت اندیشه قم

کتاب پرسش و پاسخهای قرآنی ج5ـ محمد علی رضایی اصفهانی


[ جمعه 92/1/23 ] [ 10:10 عصر ] [ دختر و پسرای ایرونی ] [ نظر ]

کلمه‌ ای که خاصیت نماز شب را دارد

کلمه‌ ای که خاصیت نماز شب را دارد

در وصیت پیامبر (ص) به حضرت علی (ع) آمده است:‌ سه چیز باعث پوشاندن گناهان است؛ آشکارا سلام کردن، طعام دادن، خواندن نماز شب در حالی که مردم خوابند.

 
تبیان در ادامه می‌نویسد: «سلام کردن» یکی از سنت‌های اسلامی است که بسیار مورد تاکید قرار گرفته است. لازم است یک مسلمان این سنت حسنه اسلامی و دینی را زنده نگه دارد اما سلام کردن هم مثل هر کار دیگری آداب و اصول خودش را دارد! این کار که سبب می‌شود میان برادران و خواهران دینی الفت و دوستی شکل بگیرد روش و آدابی دارد که بزرگان دینی آن را به روشنی طرح نموده‌اند تا از مزایای دنیوی و اجر اخروی آن برخوردار شویم و چیزی را از دست ندهیم ولو به قدر یک سر سوزن!
 
«سلام» اسم خداست
 
خداوند متعال اسامی و نام‌هایی دارد که هر یک از آنها حاکی از یک صفت و حقیقتی در ذات حق‌تعالی است. «سلام» هم یکی از این اسامی و صفات است که به معنای سلامتی و سلم و دوستی است. خداوند متعال در سوره مبارکه حشر خود را به این نام خوانده است؛ آنجا که می فرماید: «هُوَ اللَّهُ الَّذِی لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِکُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ » ؛ اوست خداوند یگانه ای که جز او معبودی نیست، مالک و حاکم است و از هر عیبی منزّه می باشد، به کسی ستم نمی کند. (حشر/23)
 
اجازه مخصوص سلام!
 
خداوند متعال به بندگان خود اجازه داده است که در هنگام ملاقات با یکدیگر نام او را به هم هدیه دهند که با این کار همه ی خوبی ها و خیرات را نصیب هم می گردانند. از این رو سلام کردن بسیار مورد توصیه است به طوری که بر آغاز گر سلام و کسی که در احیاء این سنّت الهی پیشی بگیرد، برکات و نصیب برتر و بهتری وجود دارد. امام صادق (علیه السلام) از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نقل فرمودند که حضرت فرمودند: شایسته ترین مردم نزد خدا و رسولش کسی است که سلام را آغاز کند. همچنین امام صادق (علیه السلام) فرمودند: آغاز کننده ی به سلام به خدا و رسولش نزدیکتر است.
 
سلام را فراموش نکنید!
 
در این سنت حسنه نه تنها آغاز کننده بودن یک توصیه خوب است بلکه بلند سلام کردن هم یکی دیگر از ادبهای این رسم نیکوست. امام محمدباقر (علیه السلام) فرمودند: خدای عزّو جل بلند سلام کردن را دوست دارد. همچنین امام صادق (علیه السلام) از پدران بزرگوارشان نقل فرمودند که در وصیت پیامبر (صلی الله علیه و آله) به حضرت علی (علیه السلام) آمده است: سه چیز باعث پوشاندن گناهان است: آشکارا سلام کردن، طعام دادن، خواندن نماز شب در حالی که مردم خوابند.
 
امام صادق (علیه السلام) در حدیث شریف دیگری فرمودند: هر کس چهار چیز برای من تعهد کند من چهار خانه در بهشت برای او تضمین می کنم (که یکی از آنها) آشکارا سلام کردن در همه جاست.
 
سلام نکنی بخیلی!
 
اهمیت احیاء این سنت نیکو و این پدیده ی اجتماعی تا بدانجاست که خودداری از سلام کردن از نشان های بخل شمرده شده است. امام صادق (علیه السلام) فرمودند: خدای عز و جل فرمود: بخیل کسی است که از سلام کردن بخل ورزد.
 
این موضوع تا جایی اهمیت دارد که سلام کردن بر همه حتی بر کودکان توصیه شده است. امام رضا (علیه السلام) از پدران بزرگوارش نقل کرده است که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند: پنج چیز را تا آخر عمر رها نخواهم کرد. (که یکی از آنها) سلام کردن بر کودکان است تا بعد از من سنّت (رسم) باشد.
 
پس نباید بخل ورزید حتی در مقابل کودکان و این از آموزه های گرانقدر اسلامی است.
 
همچنین نباید در سلام کردن میان افراد تفاوت قائل بود. امام رضا (علیه السلام) فرمودند: هر کس فقیر مسلمانی را ملاقات کند و به گونه ای بر او سلام نماید که با سلام بر ثروتمند فرق داشته باشد در روز قیامت خداوند را در حالی ملاقات می کند که خداوند بر او خشمگین است.
 
اگر سلام نکرد، جوابشو نده!
 
امام صادق (علیه السلام) از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نقل فرمودند که کسی که قبل از سلام سخن آغاز کند به او پاسخ ندهید! و نیز فرمودند: قبل از سخن گفتن سلام کنید اگر کسی قبل از سلام گفتن سخن گوید به او پاسخ ندهید. پس اصلاً زشت و دور از آداب مسلمانی نیست که بخواهیم همیشه اول کلام و گفتگوی مان را با سلام کردن آغاز کنیم و نه مثل برخی دیگر از فرهنگها بدون هیچ مقدمه و مدخلی! یادمان نرود که حتی تأکید شده است به کسی که بدون رعایت این فرهنگ شروع به سخن می کند نباید پاسخ بدهیم و باید خودمان را ملزم نماییم با سلام گفتگو و محاوراتمان را شروع نماییم تا جایی که در سلام از هم پیشی بگیریم نه آن که سلام کردن برایمان سخت باشد. بگذارید مثالی بزنیم: فرض کنید می خواهید در خیابان آدرسی و یا ساعت را بپرسید. مسلمانانه‌اش! این است که اول بگویید سلام و بعد باقی سوالات! اما متأسفانه در برخی موارد و یا شاید باید گفت در بسیاری از موارد شاید هم به نحو غیرمحسوس با فرهنگ سازی بیگانه! بدون “سلام” می پرسیم آقا شما این آدرس را بلدید؟! و یا ساعت چنده؟ و خیلی می خواهیم مؤدب باشیم اولش می گوییم: ببخشید! ساعت چنده؟! تا حالا شما برای ساعت پرسیدن اول سلام کرده باشید؟! مثلاً سلام خوبید؟! ساعت چنده؟! نمی دانم شاید باید فرهنگ سازی کرد. به نظر شما ببخشید اول سؤالاتمان ترجمه “excuse me” اونور آبی ها نیست؟!!
 
جواب سلام هم که واجبه!
 
و البته و صد البته همه می دانیم که جواب سلام هم واجب است و این جواب شامل همه نوع آغاز سخن و سلامی هست. امام صادق (علیه السلام) فرمودند: جواب دادن به نامه مانند پاسخ سلام واجب است و آغاز کننده ی به سلام نزد خدا و رسولش شایسته تر است. همچنین آن حضرت از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نقل فرمودند که سلام کردن مستحب و پاسخ آن واجب است. و شاید بشود مثال این روزگار ما را ایمیل و تلفن و چت و غیره هم دانست (البته با رعایت موازین شرعی!!)
 
پایان سخن
 
سلام کردن یکی از آداب اسلامی است که شاید به علت وفور و تکرار آن برایمان امری عادی و پیش پا افتاده شده باشد اما باید توجه نمود که این سنت حسنه اسلامی در صورتی که با همه آداب و شرایطش اجرا و عمل شود ثمرات مادی و معنوی بسیاری را برای فرد و جامعه بدنبال دارد که شایسته نیست نسبت به آن بی توجهی گردد.

[ جمعه 92/1/23 ] [ 10:9 عصر ] [ دختر و پسرای ایرونی ] [ نظر ]

بازیگر جوان و سرشناس اخراجی های 3 در پارتی شبانه دستگیر شد!

ن.ش بازیگر اخراجی های 3 در مازندران دستگیر شد. ن.ش. از بازیگران جوان و مطرح سینمای کشور که برای تعطیلات نوروزی به مازندران سفر کرده بود به علت حضور در یک پارتی مختلط شبانه در ویلایی و در یکی از شهرهای ساحلی استان مازندران توسط نیروی انتظامی دستگیر شد. به گزارش منابع آگاه، پرونده وی برای انجام مراحل قانونی تحویل مراجع قضائی و حکم از سوی مراجع ذی صلاح صادر شد. گفتنی است در نوروز امسال مسئولین فرهنگی و امنیتی استانی نسبت به حرمت شکنی برخی مسافران نوروزی تذکرات لازم را داده و هشدار دادند که اجازه نخواهند داد مازندران تبدیل به حیاط خلوت برخی هنجار شکنان شود. منبع جام نیوز


[ جمعه 92/1/23 ] [ 10:8 عصر ] [ دختر و پسرای ایرونی ] [ نظر ]

بنام افریننده هستی بخش

حادثه رخ داده اخیر در شهر بوشهر موجی از تاسف وناراحتی را در میان ما برانگیخت.امیدوارم خداوند گذشتگان را مورد لطف ومرحمت خود قرار داده و بازماندگان را شکیبایی و اسایش عنایت بفرماید.با ارزوی بهبودی وسلامتی برای ملت شریف ایران ...

 

سینا نصرتی مدیر وبلاگ فرهنگی دختروپسرای ایرونی


[ سه شنبه 92/1/20 ] [ 9:32 عصر ] [ دختر و پسرای ایرونی ] [ نظر ]

 

بدترین ویژگی نیوشا ضیغمی از نگاه همسرش پولادخان

بدترین ویژگی نیوشا ضیغمی از نگاه همسرش پولادخان

نیوشا ضیغمی بازیگر خوب سینمای ایران چند سالی است که به جرگه متاهلان پیوسته است. همسرش هم سرمایه گذار اولین فیلمی است که نیوشا ضیغمی هم در آن بازی کرده و هم تهیه کننده اش بوده است. آرش پولادخان با لهجه شیرین اصفهانی اش در این گفتگو همراه ما بود. نیوشا ضیغمی درباره همسرش می گوید: «آرش در هنر نمایشی و بصری نیست اما دنیایش با دنیای هنری من فاصله نداشت. او هم شم هنری دارد و به این فضای فکری من نزدیک است».

آشنایی با آرش پولادخان چگونه اتفاق افتاد؟
نیوشا: واقعاً اگر بگویند که دو تا آدم چه طور با هم آشنا می شوند، من می توانم بگویم که این آشنایی ما در هیچ معادله ای نمی گنجد و همه چیز خیلی سریع اتفاق افتاد و برایم جالب بود. انگار از قبل قرار بود این اتفاق بیفتد. آشنایی ما قبل از از پرتقال خونی بود. یعنی ایشان را دیدم نه اینکه با هم در تماس باشیم. یکی از دوستان ما در اصفهان که سر فیلمبرداری بودیم کارهای تولید آن پروژه را انجام می دادند و آرش دوست ایشان بودند و به نوعی به واسطه کار سینما به هم معرفی شدیم ولی خیلی سریع ایشان به پروژه پرتقال خونی پیوستند و خیلی زود به ازدواج منتهی شد. در واقع آرش سرمایه گذار شد که به قول خودش به من نزدیک شود و شد! آرش پولادخان با لهجه شیرین اصفهانی با خنده می گوید: قدیم ها می گفتند شمش طلا آوردیم دخترتان را بردیم ما باید بخوانیم، فیلم پرتقال خونی آوردیم، دخترشان را بردیم…

بدترین خصلت آرش پولادخان از نگاه شما چیست؟
نیوشا: اینکه تا ساعت 4 صبح فیلم نگاه می کند و تلویزیون را روشن می گذارد. من هم از خواب می افتم. من در جای آرام می خوابیدم ولی آرش این عادت مرا تغییر داد… اوایل خیلی اذیت می شدم. یک مدت آرش هدفون گذاشت دیدم اذیت می شود یک مدت صدا را کم کرد… بالاخره کنار آمدیم او صدا را کم می کند و من هم کمتر غر می زنم.

و بهترین ویژگی آرش خان؟
نیوشا: خیلی آدم صبوری است. برعکس من. او آتشفشان مرا کنترل می کند و مرا آرام می کند.

بهترین ویژگی نیوشا ضیغمی از نگاه شما:
آرش: خیلی صداقت دارد و این صادق بودنش را با دنیا عوض نمی کنم.

بدترین ویژگی نیوشا:
آرش: روی خوابش خیلی حساس است. خدا نکند بد موقع از خواب بیدار شود. وای به حال من تا آخر شب. یک بند تا خواب بعدی و تا شب غر می زند. سعی می کنم از دسترسش دور باشم در این مواقع آرش موردنظر در دسترس نمی باشد البته تمام تلاشم را کردم که کمتر سر و صدا کنم و صدای تلویزیون را کم کنم ولی خب روی خواب حساس است و کاریش نمی شود کرد.

نمی خواهید بچه دار شوید؟
نیوشا: فعلاً نه… هنوز احساس می کنم به پختگی لازم برای مادر شدن نرسیدم. هنوز وجودم پر از هیجان و کارهای نیمه تمام است. هر وقت به آرامش برسم زمانی است که تصمیم می گیریم بچه دار شویم. اما در حقیقت امسال فرزند من متولد شد. پرتقال خونی حکم فرزندی را داشت که برایش خیلی زحمت کشیده بودیم امیدوارم نتیجه آن همانطور باشد که خودمان فکر می کنیم و مردم از دیدن آن لذت برده باشند…

با نیوشا ضیغمی چطور آشنا شدید؟ و چطور سر از سرمایه گذاری فیلم در آوردید؟
آرش پولادخان: متولد 1352 در اصفهان هستم. با همسرم نیوشا ارتباطم دلی و قلبی بود. اولین تجربه سینمایی من پرتقال خونی بود. من قبلاً در پروژه ای به همراه دوستم بودم که نیوشا در همان پروژه بازی داشت. همیشه بین بازیگرهای خانم ایرانی تنها کسی را که دوست داشتم نیوشا بود و همیشه به این فکر می کردم که چگونه احساسم را به او ابراز کنم. اول به عنوان یک تماشاگر او را دوست داشتم و حالا به عنوان همسرم. به راهی فکر می کردم که جایگاه خودم را از دست ندهم و احساسم را طوری بیان کنم که با دیگر طرفدارانش فرق داشته باشم، پس تصمیم گرفتم که سرمایه گذار پروژه ای باشم که نیوشا هم قرار است در آن بازی کند و سرمایه گذار فیلم پرتقال خونی شدمو به این طریق به نیوشا نزدیکتر شدم و به او ثابت کردم که فقط یک علاقه سطحی و پیش پا افتاده ندارم. و نیوشا هم پیشنهاد ازدواجم را قبول کرد. از سال ها قبل به جرات بگویم که چنین روزی را می دیدم و همیشه از سال ها قبل به این اتفاق فکر می کردم. از اینکه بازیگر است و معروف اصلاً ناراحت نیستم و تصمیم برای ادامه کار را به خودش واگذار کردم. روحیه او برایم خیلی مهم است. نیوشا با جامعه آمیخته است و من نمی توانم او را به خانه محدود کنم. همیشه کنارش هستم و تا جایی که توان داشته باشم حمایتش می کنم.

همسرتان آشپزی هم می کند؟ و آیا در خانه داری هم مثل بازیگری تواناست؟
بله. نیوشا همانطور که در سینما بازیگر خوبی است در نقش یک زن زندگی هم ایده آل و فوق العاده است. دست پخت خیلی خوبی دارد و غذای مورد علاقه من که فسنجان و ته چین است را به بهترین شکل درست می کند. دست پخت مادر من فوق العاده است نیوشا هم همین طور. شاید راستش را بگویم فسنجان های او خیلی خوشمزه تر از دست پخت اطرافیانم است.

چه هدیه ای دادید و چه هدیه ای گرفتید؟
روز عید قربان که تولد خودم هم هست، سالگرد ازدواج ما بود. روز تولد من با نیوشا عقد کردیم. یک تابلوی نفیس که قلم زنی اصفهان بود و نیوشا آن را دوست داشت، دادم روی آن را قلم بزنند و به رسم یادبود از اولین سالگرد ازدواج مان آن را داشته باشیم و نیوشا به من یک ساعت خیلی زیبا هدیه داد. البته نه مثل آن ساعتی که در پرتقال خونی هدیه داد (آرش و نیوشا می خندند)… اگر گران خریده باشد آن را پس می دهم…

مجله زندگی ایرانی


[ سه شنبه 92/1/20 ] [ 9:16 عصر ] [ دختر و پسرای ایرونی ] [ نظر ]

تنها یادگاری عسل بدیعی در سال 92 …

حاضر در محل، “غزل بدیعی” خواهر “عسل بدیعی” یادگاری که از این بازیگر به جای مانده بود برای مردم و هنرمندان در روز تشییع جنازه وی قرائت کرد.

 

تنها یادگاری عسل بدیعی در سال 92 ...

به نام خدا
سال 92 شد و این گذر عمر چیزی است که قسمت همه ما می شود 36 سالمه و 30 دهه گذشت با گذری بسیار 6 سال در رکود بودم، و من فسفر اما سرخوشم همانگونه که بودم حال می‌توانم مسلط باشم و ضعف درونی ام رنگ گرفته. پسری دارم گنجینه عشق و خانواده ای مثل گوهرناب و دنیایی که هر روزش واقعه است حال انرژی خفته ای دارم برای ورود به مرحله دیگر که تمام توانم را امسال برای شگفتی آفرینی خواهم گذاشت و کاری می‌کنم که پسرم جانیار،‌ خانواده و دوستانم به من افتخار کنند می‌دانم که امسال سال من است و پروژه های بسیاری به من پیشنهاد خواهد شد./تاریخ 1 فروردین 1392


[ سه شنبه 92/1/20 ] [ 9:13 عصر ] [ دختر و پسرای ایرونی ] [ نظر ]

 

خاطره به یادماندنی بهرام رادان از زنده یاد عسل بدیعی

بهرام رادان از جمله هنرمندانی است که علاوه بر بازیگری در عرصه موسیقی نیز فعالیت می‌کند.

رادان در یادداشتی که در صفحه شخصی خود منتشر کرده است از خاطره حضور «عسل بدیعی» در فیلم «شمعی در باد» و رفتن این بازیگر جوان گفته است:

خاطره به یادماندنی بهرام رادان از زنده یاد عسل بدیعی

تو این هیاهوى رفتنت، حرفاى مردمى که عاشقانه دوستت دارن و چرندیات یه سرى جاهل، بى‌اختیار یاد خاطره‌اى افتادم مربوط به نوروز 1382، سر صحنه شمعى در باد (که اونموقع اسمش بود: سوداى پرواز)

تقریبا سه هفته از فیلمبردارى می‌گذشت و ما کماکان به دنبال بازیگر دختر بودیم. تعداد زیادى رو در نظر داشتیم ولى هیچ‌کدوم جدى نبودند، یادمه که توى پیاده‌روى خیابان ولیعصر، نزدیک میرداماد، تو خلوتى تهرون تو روزاى اول بهار، با خانم درخشنده راه می‌رفتیم و اسامى رو مرور می‌کردیم که یهو من اسم تو رو آوردم.

وقتى خانم درخشنده دلیلم رو پرسیدن، گفتم، عسل بدیعى انگار واقعا خود این نقشه! آسمانیه و هیچ بدى در عمق چشماش نیست، درست مثل دختر قصه ما.

حالا از اونموقع دقیقا ده سال می‌گذره و بیشتر از همیشه مشخص شد که روح پاک تو تا چه اندازه به کالبد خاکى این دنیا متصل نبود، که تا چه اندازه تو سوداى پرواز داشتى.

مطمئنم که در اون دیار خوشحال‌تری.

سلام من رو به همه برسون بخصوص خسرو شکیبایى که دلم تنگه براى اون خش صداش و على حاتمى و فردین و خلاصه هر کسى که مثل خودت اینجا نیست، ولى یاد و خاطره‌اش ثبته تو تاریخ این سرزمین.

به امید دیدار همکار نازنین

بهرام.

منبع : روزگار نو

 


[ سه شنبه 92/1/20 ] [ 9:12 عصر ] [ دختر و پسرای ایرونی ] [ نظر ]

 

عکس به یادماندنی از عسل بدیعی در لحظه پر کردن فرم اهدا عضو

عسل بدیعی نزدیک به یک سال پیش بعد از ثبت نام کارت اهدای عضو، در دفتر یادبود این سازمان اینگونه می‌نویسد: “سلام دوستان مهربان عزیزان….. یاران از خداوند متعال خواستار توانی چون کوه و اراده‌ای چون آهن استوار و پایدار هستم تا یاری بخش راه سپید عشقتان باشد خداوند یاری بخشتان با احترام عسل بدیعی”

عکس به یادماندنی از عسل بدیعی در لحظه پر کردن فرم اهدا عضو

و حالا قلب و دو کلیه، ریه، کبد و هرآنچه که از اعضای عسل بدیعی قابل اهدا کردن بود یاری بخش این راه شد و به چند تن جان دوباره بخشید…

منبع : کافه سینما


[ سه شنبه 92/1/20 ] [ 9:6 عصر ] [ دختر و پسرای ایرونی ] [ نظر ]

عکس همسر سابق و پسر عسل بدیعی

فریبرز عرب نیا به همراه پسرش جانیار در مراسم تشییع همسر سابقش عسل بدیعی

عکس همسر سابق و پسر عسل بدیعی

عکس همسر سابق و پسر عسل بدیعی


[ سه شنبه 92/1/20 ] [ 9:5 عصر ] [ دختر و پسرای ایرونی ] [ نظر ]

 

جملات زیبا و خواندنی درد دل با خداوند

جملات زیبا و خواندنی درد دل با خداوند

خدایا
گوش کن به التماسهای من
شرمسارم که با حال مستی به سوی تو کرده ام دست نیاز دراز
مرا گوش کن ، مرا بپذیر که جز تو ندارم قبله ای برای نماز
.
.
راز این داغ نه در سجده‌ی طولانی ماست
بوسه ی اوست که چون مُهر به پیشانی ماست
شادمانیم که در سنگدلی چون دیوار
باز هم پنجره ای در دل سیمانی ماست
فرستنده : سارا
.
.
برایم نوشته بود :
گاهی اوقات دستهایم به آرزوهایم نمی رسند شاید چون آرزوهایم بلندند …
ولی درخت سرسبز و شاداب صبرم می گوید :
امیدی هست چون خدایی هست … آری و چه زیبا نوشته بود !
همواره با خود تکرار میکنم امیدی هست ؛ چون خدایی هست …
.
.
خداوندا
خسته ام از فصل سرد گناه و دلتنگ روزهای پاکم …
بارانی بفرست ، چتر گناه را دور انداخته ام !
فرستنده : سارا
.
.
یک روز علامه جعفری سوار تاکسی شده بودند ، در مسیر راه نفس عمیقی میکشه و از ته دل میگه : ای خدای من !
راننده تاکسی با اعتراض میگه یه جوری میگی ای خدای من که انگار فقط خدای شماست !!!
ایشان در جواب فورا دو بیت از سعدی می خواند :
چنان لطف او شامل هر تن است
که هر بنده گوید خدای من است
چنان کار هرکس به هم ساخته
که گویا به غیری نپرداخته
.
.
خدایا
در 2راهی زندگی ام تابلوی راهت را محکم قرار بده ، نکند که با نسیمی راهم را کج کنم !
فرستنده : سارا
.
.
خدا پر داد تا پرواز باشد
گلویی داد تا آواز باشد
خدا می خواست باغ آسمانها
به روی ما همیشه باز باشد
فرستنده : سارا

.
.
در دستور زبان عرفان ، فعل اینگونه صرف می شود :
من نیستم ، تو نیستی ، او همیشه هست !
فرستنده : سارا
.
.
باز هم صبح شد ، پروردگارا :
از اینکه یکبار دیگر مرا لایق حیات دانستی سپاسگزارم
از اینکه فرصت یک شروع مجدد را به من عطا کردی متشکرم
از تو میخواهم به من درک و درایتی بیش از پیش ببخشی تا امروز اشتباهات دیروز را تکرار نکنم
فرصتهایی که در اختیارم قرار میدهی از دست ندهم و از یاد نبرم که شاید فقط برای امروز بتوانم دوستانم و یارانم را دوست بدارم !
فرستنده : محمد 026
.
.
خدای خوب من ، زندگی به سختی اش می ارزد اگر تو در انتهای هر قصه ایستاده باشی …
.
.
باید خلیل بود و به یار اعتماد کرد
گاهی بهشت در دل آتش میسر است
فرستنده : سارا
.
.
من هیچم و تو در تمامِ هیچِ من همه ای !
.
.
دل خوشِ عشق شما نیستم ای اهل زمین !
به خدا معشوقه ی من آن بالایی ست …
فرستنده : سما
.
.
همه ی ترسها ، دلهره ها ، دلتنی ها ، تنهایی ها و همه دردارو خط می زنم با یه واژه !
“خـــــــــــــــــــدا”
.
.
همه درها اگه بسته س ، رو به آسمون دعا کن
اونجا که پنجره بازه تو فقط خدا خدا کن
فرستنده : محمد 026
.
.
پروردگارا
یاری ام ده تا بدون اینکه از ایمان افراد بپرسم و بدون اینکه بدردم بخورند ، همدل و همدردشان باشم زیرا در سودای هر انسانی “روح تو” خانه گزیده است !
فرستنده : سارا
.
.
خدایا وقتی تو پشتمی مهم نیست کیا جلوم هستن …
.
.
عبادت از سر وحشت واسه عاشق عبادت نیست
پرستش راه تسکینه ؛ پرستیدن تجارت نیست !
فرستنده : سارا
.

berooztarinha.com
.
یک روز دیگه و صبح زیبا رسید ؛ خدایا شکرت که نمی گذاری بترسم از شروع دوباره !
فرستنده : محمد 026
.
.
عبادت بعضی از ماها مانند شیطنت بچه هایی است که در می زنند و فرار می کنند !
.
.
و بدان کلید گنجها ، سعادت و خوشبختی در همت تو و توکل به خداست !
فرستنده : سارا
.
.
گاهی در شتاب زندگی گوشه ای بایست و بگو : خدایا می دانم که هستی …
فرستنده : محمد 026
.
.
این چه حرفیست که در عالم بالاست بهشت
هرکجا وقت خوش افتاد همانجاست بهشت
دوزخ از تیرگی بخت درون تو بود
گر درون تیره نباشد همه دنیاست بهشت
.
.
نگران فردایت نباش ، خدای دیروز و امروزت ، فردا هم است …
فرستنده : سارا
.
.
وقتی عبارت “خدا را به یاد داشته باش” را می خوانم در ذهنم و در قلبم گزینه “همیشه” را برایش تیک می کنم !
فرستنده : سارا
.
.
شیخ رجبعلی خیاط :
چشمت به نامحرم می افتد
اگر خوشت نیاید که مریضی
اما اگر خوشت آمد فورا چشمت را ببند و سرت را پایین بینداز و بگو :
یا خیر حبیب و محبوب …
یعنی : خدایا من تو را می‌خواهم ، اینها چیه ؟ اینها دوست داشتنی نیستند …
.
.
خدایا
با تو که باشم تمام دورها نزدیکند و ناممکن ها ممکن !
فرستنده : سارا


[ چهارشنبه 92/1/14 ] [ 8:18 عصر ] [ دختر و پسرای ایرونی ] [ نظر ]
<      1   2   3   4   5   >>   >
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
آخرین مطالب
لینک دوستان
امکانات وب


بازدید امروز: 28
بازدید دیروز: 15
کل بازدیدها: 2173076